Brev:
Får han mælk nok?
14. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Får han mælk nok?
Hej Helen!
Så er vi hjemvendt fra en uge på Kreta :-) som jeg havde været noget skeptisk over hvordan skulle gå, som du nok kunne mærke på alle mine spørgsmål.
Vores dreng på 10 mdr. nu 10½ mdr klarede det så flot, at det faktisk er ubeskriveligt. Intet brok i flyveren og græd ikke én eneste gang dernede :-) Utroligt så nervøs og spekulerende man kan være på forhånd.
Det eneste vi bøvlede lidt med var maden. Han ville ikke rigtig have noget af buffet maden, heller ikke kendte ting som pasta og lasagne, frikadelle osv. det blev lige skubbet ud igen og afvist. kun brød var interessant at gumle på.
Måske fordi det jo har en lidt anden smag eller fordi der lige der var 3 tænder på vej??
Så han levede faktisk af 2 pakker købe grød vi havde med og frugtmos. vi havde også taget rugbrød, dåse leverpostej og makrel med :-) der gled lidt ned, men ikke som hjemme.
Nu er det jo så at vi skal have gang i det igen, men han afviser stadig hurtigt maden herhjemme også. Er der monstro en periode han er igennem??
Hans dagsrytme ser ca. således ud.
7.30 Havregrød lavet på 200 ml. MME med frugtmos. spiser ca. halvdelen.
9.00 En kvart bolle med smør/ost og lidt frugtmos. evt. frugt i stykker.
ca. 9.30 formiddagslur, sover mellem 45 min. og 1½ time. sker engang imellem han sover lidt over 2 timer.
12.00 rugbrød med makrel eller torskerogn og leverpostej. Kanten er skåret af og han spiser mellem en kvart og 3 kvarte. afviser ca. efter en kvart med fisk og vil så fortsætte lidt på leverpostej. synes det er lidt han spiser, men vil ikke have mere. Tilbyder så engang imellem kogte grøntsager, frikadelle osv. men spiser som regel først noget hvis jeg laver lidt grød og ikke altid noget der heller, men af og til en portion på ca. 1 dl.
14.00 ammes, nogle gange lidt før og lidt efter. Efter Kreta har han selv afvist det om eftermiddagen, han ligger bare og snakker eller gumler i den. så det er vist slut. Men ingen problem med at sove.
16-16.30 lidt A38 med frugtmos. spiser ikke meget der.
18.00 spiser det vi får. men afviser hurtigt. får mad i stykker. kartofler, grøntsager kød osv. men spiser meget lidt. vil ikke have suppleret med mos. det har han ikke villet i flere måneder. kun mad i stykker. så giver ham tit noget grød der også for at være sikker på at han er mæt, da jeg ikke gider han vågner pga. det om natten, da han vågner tit nok.
20-20.15 får han sutteflaske. drikker mellem 100 og 160 ml. Han har fået flaske til nat de sidste 3-4 måneder, da jeg synes han ikke fik nok ved mig. har derefter altid tilbudt bryst efter flaske og han har tit suttet en del. Nu afviser han også brystet der.
Så vågner han typisk ved 1 tiden og 3-4 tiden og 5 tiden. og fra kl. ca. 6 kan jeg ikke få ham til at ligge stille mere, men han er træt. han roder rundt og sætter sig op og vælter ned og hviler sig.
Han får typisk bryst ved mig første gang han vågner ved 24-1 tiden. men nogle gange når jeg henter ham ind i sengen sover han og får så først bryst ved 3-4 tiden.
Men nu er han jo begyndt at blive lidt irriteret, for der er vel ikke så meget at komme efter om natten, nu han ikke stimulerer om eftermiddagen og aften.
Spørgsmålet er nu, får han nok mælk?? ca. 100 ml i havregrøden og så flaske om aftenen og meget lidt om natten. Hvis nu han sov igennem så ville han jo kun få flasken og det i grøden.
Hvornår kan jeg begynde at lave havregrød på vand??
Og har du en forklaring til det hersens natte roderi :-) hvorfor vågner han op så mange gange. Har altid gjort det. Jeg skal starte på arbejde om 1½ måned og havde håbet med hans alder at det ville stoppe inden.
Én gang har han sovet igennem fra kl. 20.45-6.00 da han var ca. 9 måneder. :-) :-) det var sjovt :-) men havde altså ikke gjort noget anderledes.
Har dine bøger om søvn og mad og synes at rytme er som deri, men kan jo ikke tvinge mere mad i ham end han vil.
Med venlig hilsen
en glad men lidt træt igen mor - selv efter en uges ferie :-)